recent
أخبار ساخنة

الفنان محمد رمضان يرد بكل قوة على حنان ترك وعبير الشرقاوى على تكفيرهم للمسيحيين

فى الوقت الذى لم يلاحق المسيحيين تكفيرهم كل كام يوم من بعض دواعش المؤسسه الوسطيه وبعض الجاهلات من الفنانات المعتزلات .خرج علينا محمد رمضان لكن بطريقه مختلفه تحترم على انسانيته واحترامه بغض النظر عن الرأى الشخصى لنا فى التمثيل هناك من يحبه وهناك من يرى فيه نموذج اخر .
دى مش قضيتنا قضيتنا تصريحه على ان اخو فى الرضاعه مسيحى وعايش معاك فى الوطن
فا قد نشر الفنان الممثل محمد رمضان، من خلال حسابه على موقع التواصل الاجتماعي "فيس بوك" مقطع فيديو له من مسلسل "ابن حلال" وهو يقبل الصليب، ويفسر لماذا قام بتقبيله في هذا المشهد.
وكتب رمضان: "ليه الصليب بوسته في المشهد ده؟ أخويا في الرضاعة مسيحي اسمه روماني جرجس لما كان عمري سنة أمي تعبت واتحجزت في المستشفى أسبوع واللي رضعتني الأسبوع ده أم روماني".




كنت ساكن فيه كان تقريبا أربع بيوت بس المسلميين والباقي مسيحيين أفراحهم كنا بنحضرها في الكنيسة وكانوا بيحضروا كتب الكتاب في قاعة المناسبات في المسجد، كان أكلنا واحد، وأحلامنا وأحزانا واحدة وثقة في الله هنفضل كده ويمكن علشان كده في المشهد ده اتفاجئت إني بابوس الصليب بدون أي اتفاق مسبق مع المخرج بتلقائية وعفوية وذلك لأني اتعودت وتربيت على أن احترم ما يحترمه إخوتنا المسيحيين".
واختتم تدوينته قائلا: "الدين لله والوطن لكل المصريين". هذة هى الروح التى نسعا كلنا ان نون مثلها روح الحب روح الوطنية وحب الوطن وحب اخوتنا فى الوطن الكل اولاد ادم وحواء ليس احد افضل من احد الكل واحد والعبادة بينك وبين ربنا والله لو اراد لخلق الكل متشابة ولكن هو له حكمة فى ذلك
google-playkhamsatmostaqltradent